شمیم ادب
علمی،آموزشی،فرهنگی،اجتماعی

 

 فعالیتهای نوشتاری کتاب فارسی هفتم  
جهت استفاده دانش آموزان عزیز و همکاران بزرگوار(دانلود نمایید)
 
  فایل ضمیمه

 



تاریخ: سه شنبه 12 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 خاطره نویسی

 

 چگونه خاطره بنویسیم؟

 


ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 11 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

لهراسب که کیخسرو او را جانشین خود کرده است پسری دارد موسوم به گشتاسب که چون از پدر رنجیده می‌شود به خاک روم می‌رود و داستان عشق او باکتایون دختر قیصر اتّفاق می‌افتد. بعد از آن که به ایران بازگشته به جای پدرش می‌نشیند، زردشت به پیغمبری ظهور می‌کند. ارجاسب پادشاه چین و توران از این که ایرانیان دین خود را تغییر داده اند و به جای بتکدة نوبهار آتشکده زردشت را قبلة خود ساخته‌اند برآشفته لشکر به ایران می‌کشد پهلوان ایران پیشوای زردشتیان در این جنگها اسفندیار پسر گشتاسب است. ارجاسب لشکر به بلخ برده لهراسب را می‌کشد و دختران گشتاسب را به اسارت می‌برد. اسفندیار می‌آید و لشکر ارجاسب را شکست می‌دهد و از برای باز آوردن خواهران خویش به جانب توران می‌رود در راه هفت‌حادثه از برای‌او روی‌می‌دهد که‌هفت‌خان اسفندیار‌نامیده می‌شود. بدین ترتیب:


  1  کشتن گرگان


2 جنگ با شیران


3 هلاک کردن اژدها


  4   کشتن گنده پیرجادو


  5  پیکار با سیمرغ


  6 نجات از برف و سرما


7 عبور از دریا و رسیدن به رویین دز


این هفت ماجرا با هفت پیش آمد رستم بی شباهت نیست. 
 




تاریخ: دو شنبه 11 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

در سفری که رستم از سیستان به مازندران می‌رود که کیکاوس را رها سازد هفت مرحله از مراحل راه از برای او حوادثی پیش می‌آید که آنها را هفت خان رستم می‌نامیم:


  1کشتن شیر


2  نجات از گرما و تشنگی


  3 کشتن اژدها


4 هلاک کردن گنده پیر جادو


  5اسیر کردن اولاد دیو


  6کشتن ارژنگ دیو


7 هلاک کردن دیو سفید.

 




تاریخ: دو شنبه 11 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

درس انشا يكي از بهترين درس هايي است كه مي تواند به خلاقيت فراگيران كمك كند.براي نوشتن يك انشاي خوب لازم است نكات زير مورد توجه قرارگيرد:

 

1-

 



 


ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 11 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي


ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 11 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 گواهی عقل به دشوار بودن خودسازی پس از دوره‌ی جوانی و سهل بودن آن در دوره‌ی نوجوانی و جوانی، از آن روست که خودسازی متوقف بر شناخت، ایمان و عمل است. آموختن در سنین پائین­تر زمینه و بستر بیشتری دارد ضمن اینکه ایمان در قلب سالم وارد می‌شود و قلب نوجوان و جوان سالم تر و به فطرت اوّلیه خود نزدیک­تر است، عمل نیز برای تبدیل شدن به ملکه­ای نفسانی و عادتی صحیح، نیازمند تکرار و تمرین است و یافتن مهارت عملی در دوران بعد از جوانی به آسانی تحصیل نمی‌شود.

از پیامبراکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نقل شده است:

«من تعلم فی شبابه کان بمنزلة الرسم فی الحجر و من تعلم و هو کبیر کان بمنزلة الکتاب علی وجه الماء.

کسی که در جوانی بیاموزد علم او همچون نقش بر سنگ ماندگار است و کسی که در حال پیری بیاموزد علم او همچون نوشته بر آب است.

این روایت بیان می‌کند که کسب معارف در جوانی آسانتر و ماندگارتر است. همچنین از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) روایت شده است:

 «اوصیکم بالشبان خیراً فانهم ارق افئدة، ان الله بعثنی بشیراً و نذیراً فحالفنی الشبان فخالفنی الشیوخ»

( شما را به نیکی درباره‌ی جوانان سفارش می‌کنم، زیرا قلب نرم‌تری دارند، خداوند مرا به پیامبری

برانگیخت تا مردم را نوید دهم و انذار کنم و پس از آن، جوانان با من پیمان بستند ولی پیران با من

مخالفت کردند)

امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در نامه­ای خطاب به فرزند خود می‌فرماید: «انما قلب الحدیث کالارض

 الخالیه ما القی فیها من شیء قبلته. فبادرتک بالأدب قبل ان یقسو قلبک و یشتغل لُبّک»

  (دل جوان همچون زمین ناکشته است، هر چه در آن کشت کنند بپذیرد، پس تو را ادب آموختم پیش از

 آنکه دلت سخت شود و خردت سرگرم چیزهائی دیگر شود.)

امام علی (علیه‌السلام) در این نامه پذیرندگی و صفائی دل جوان و آمادگی عقل او را مورد توجّه قرار

داده و اقدام به تربیت را در این سنین مؤثر می‌داند.




تاریخ: دو شنبه 11 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

برای نگاه زیبا و مطالعه ی  دقیق و استفاده اینجا را کلیک بفرمایید. لازم به ذکر است خدمت سروران ارجمند عرض نمایم ، مطالب از ماهنامه ی  آموزشی رشد آموزش متوسطه تنظیم و نکته برداری گردید.و به پاره ای از  برنامه های اقیانوس بزرگ ادبیات  اشاره گردید



تاریخ: دو شنبه 11 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

هر روز زین خراب غم آباد می روند                  جمعی که هفته ی دگر از یاد می روند

این زندگی ، حلال کسانی که همچو سرو          آزاد زیست کرده و آزاد می روند

علی اکبر گلشن آزادی(  تخلص گلشن )

در سال ۱۲۸۰ شمسی در شهرستان تربت حیدریه - خراسان رضوی متولد شد.در مشهد درگذشت و آرامگاه او در خواجه ربیع مشهد می باشد.آثارش : گلشن آزادی ، گلشن ادب - داستان ها از باستان ها -در تهران چه دیدم و چه شنیدم- مثنوی شاهان وارونه بخت ، مثنوی گلشن شوق ، صد سال شعر خراسان.

این زندگی حلال کسانی که...دارای آرایه های تشبیه - تشخیص - تکرار و تضاد یا طباق و مراعات نظیر ، می باشد.

درون مایه ی بیت : (آزاد زیستن  و آزادگی و وارستگی از تعلقات مادی )

ارتباط معانی ( قرابت معنایی ) :

آزادگان همچون سرو هستند که رو به خورشید قد می کشند و ایستاده می میرند.

زیر بارند درختان که تعلق دارند                 ای خوشا سرو که از بار غم آزاد آمد    ( حافظ )

ندارد ریشه در خاک تعلق سرو آزادم        دلی آماده ی پرواز چون برگ خزان دارم ( صائب )

دل آزاد من گرد تعلق ، هیهات                 بارها ، سیل تهیدست از این خانه گذشت ( صائب )

به سرو گفت کسی ، میوه ای نمی آری       جواب داد که آزادگان تهیدست اند

غلام همت آنم که زیر چرخ کبود              زهرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است ( حافظ )

بند بگسل باش آزاد ای پسر             چند باشی بند سیم و بند زر

آسوده زهرچه نیست می باید بود                وآزاده زهرچه هست می باید بود

دل چو آزاد از تعلق شد منور می شود            قطره ای کز موج ، دامن چید گوهر می شود( بیدل )

 




تاریخ: دو شنبه 11 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

برای دیدن و دانلود پاور پوینت دانش های زبانی و ادبی فارسی پایه هفتم به آدرس زیر مراجعه فرمایید :

http://s4.picofile.com/file/8101163442/%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C.ppsx.html




تاریخ: یک شنبه 10 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 

 



تاریخ: شنبه 9 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 

 




تاریخ: شنبه 2 آذر 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

  

فارسی هفتم کاری از از محمد رضا توسلی






تاریخ: دو شنبه 20 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

ادامه مطلب را بخوانید: 




ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 18 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 




تاریخ: شنبه 18 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي


ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 18 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

۱-  کلمات هم آوا :

۲- کلمات هم نویس

۳- کلمات هم آوا و هم نویسه

 واژه هایی هستند که تلفظ ( آوا )ی یکسانی دارند . اما از نظر نوشتن و معنی و اشتقاق  متفاوتند. کلماتی مانند :

خویش : خود - فامیل  /  خیش : وسیله شخم زدن

حیات : زندگی  /  حیاط : فضای باز خانه

ارز پول خارجی   /   ارض : زمین   / عرض: پهنا

******************************************

******************************************

کلمات هم نویسه : از اسمش پیداست . واژه هایی که نوشتن یکسان دارند اما از نظر معنی و تلفظ متفاوتند.

کلماتی مانند : 

 مِهر محبت ؛ ماه مهر  /  مُهر : وسیله چاپ دستی

گِل : خاک   / گُل :

 کُشتی  /  کِشتی

مسلم  / مسلّم 

نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی              که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی

گوهر مخزن اسرار همان است که بود                      حقه ی مِهر بدان مُهر و نشان است که بود

************************************

************************************

دسته دیگری از کلمات نیز وجود دارد که در کتاب فارسی راهنمایی نیامده اما آشنایی با آن به نظر ضروری می رسد .

کلمات هم آوا - هم نویسه :

کلماتی که در نوشتن و تلفظ یکسانند اما از لحاظ معنی متفاوتند. کلماتی مانند :

شیر : نام حیوان /  شیر : شیر آب / شیر : شیر خوردنی

روان : جان  / روان : جاری

سیر : نام گیاه سیر /  سیر : غذا خورده - متضاد گرسنه

 نه من از پرده ی تقوا به در افتادم و بس                  پدرم نیز بهشت ابد از دست بهشت


آتش است این بانگ نای و نیست باد                     هر که این آتش ندارد نیست باد


گلاب است گویی به جویش روان                         همی شاد گردد زبویش روان


****************************

**************************** 

کلمات ( هم آوا )    و  ( هم نویسه )  در بحث آرایه های ادبی ،  جناس ناقص نامیده می شوند . 

کلمات  ( هم آوا _ هم نویسه ) در بحث آرایه های ادبی ، جناس تام نامیده می شوند.





تاریخ: شنبه 18 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

برای مشاهده پاره ای  از نماد ها در ادبیات فارسی کلیک بفرمایید .



تاریخ: شنبه 18 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

کاری بسیار زیبا و پر محتوا 

 

انشا
یعنی آفرینش ، نظم فکری ، پلی بین اندیشه و ارتباط با دیگران.

 

برای دانلود پاور پوینت اینجا را کلیک کنید.

 

 

 




تاریخ: شنبه 18 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

راه کارهای خلاقانه پیرامون تقویت انشای دانش آموزان :

1- بهتر است جلسات کلاس درس انشا در کتاب خانه ی مدرسه برگزار شود. زیرا دیدن یاورق زدن  کتاب، هر چند به مدتی کوتاه حس کنجکاوی، علاقه و اشتیاق دانش آموزان را به مطالعه کتاب برمی انگیزد. 

 

 

 

 

 

 

 

 



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 18 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

دانلود پاور پوینت شعر خوانی جلوه روی خدا فارسی هفتم
همراه صدای خوانش شعر



 

 

 




تاریخ: شنبه 18 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 

                         PDF   

                      WORD

                      pdf

 

                        word

 

                           PDF    

                            WORD

 

            با تشکر از مدیریت شهد ادب سرکار خانم شرافتی

 


 



تاریخ: جمعه 17 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 همکاران محترمی که مایل هستند کتب راهنمای معلم پایه هفتم را داشته باشند می توانند فایل آن را از طریق لینک های زیر دانلود نمایند.

 

تا کنون ۴ کتاب زیر به دست ما رسیده است ، پس از دریافت راهنمای کتب دیگر لینک آنها را نیز در اسرع وقت قرار داده خواهد شد.

دانلود راهنمای معلم کتاب عربی پایه هفتم

دانلود راهنمای معلم کتاب زبان انگلیسی پایه هفتم

دانلود راهنمای معلم کتاب ادبیات فارسی پایه هفتم

دانلود راهنمای معلم کتاب فرهنگ و هنر پایه هفتم

 



تاریخ: شنبه 11 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 

انواع املا
1- املاي تقريري (معلم متني را كه قبلاً تهيه كرده بتدريج قرائت مي‌كند تا فراگيران بنويسند)
2-  املاي كامل كردني(معلم تعداد لغاتي مثلاً 20 كلمه كه داراي ارزش املايي هستند را انتخاب مي‌كند و سپس جاي آنها را در متن آماده شده جهت تكثير خالي مي‌گذارد. آن‌گاه متن كامل را خودش مي‌خواند و دانش‌آموزان جاهاي خالي را با توجه به قرائت معلم پر مي‌كنند)
3-  املاي تصويري(چند تصوير مانند درخت، حيوان و  در صفحه‌اي طراحي مي‌شود و سپس صفحات در اختيار فراگيران قرار مي‌گيرد و دانش‌آموزان نام شكل مورد نظر را مي‌نويسند).
4-  املاي گروهي(در هر گروه يك نفر به بقيه ديكته مي‌گويد. براي مثال در يك گروه سه نفري يك نفر املا مي‌گويد. يك نفر نظارت مي‌كند و نفر سوم مي‌نويسد).
5-  متني را بخواند و در پايان املاي آن را به تنهايي بنويسد (با استفاده از قدرت حافظه خودش به خودش املاء بگويد).
6-  املاي والدين (والدين به عنوان تكليف شب به فرزندان املاء بگويند).
7-  دادن جدول هجاها كه دانش‌آموزان با توجه به هجاها كلمه سازي مي‌نمايند.
8-  تعيين يك حرف يا صدا توسط معلم و ساختن كلمه و جمله توسط دانش‌آموزان
9-  ارائه‌ي چندين جمله به دانش‌آموزان و برقراري ارتباط بين جملات و ساختن متن منسجم با آنها توسط دانش‌آموزان
10- ضبط متن املاء بر روي نوار و پخش آن در كلاس جهت نوشتن متن املاء
11- املاي كوزه‌اي (كلماتي را كه دانش آموزان در زنگ بخوانيم ياد مي‌گيرند. در پايان زنگ بر روي تكه‌هاي كاغذ نوشته و در كوزه مي‌اندازند و معلم در جلسه بعد از بين كلمات موجود متني تهيه نموده و به كلاس ارائه مي‌نمايد).
12- بازي اسم و فاميل- شهر- حيوان- ميوه(در اين نوع يكي از بچه‌ها صدايي را انتخاب مي‌كند و بقيه دانش‌آموزان با توجه به صداي انتخاب شده موارد لازم را مي نويسند)
13- طراحي جدول و حل آنها (دانش‌آموزان بايد با توجه به متن كتاب درسي سوال طراحي نمايند، به طوريكه جواب آن يك كلمه باشد و سپس كلمات را وارد جدول نمايند).
14- املاي پاي تخته‌اي (معلم يكي از دانش‌آموزان را جهت نوشتن املاء پاي تخته صدا مي‌زند و بقيه دانش‌آموزان با توجه به نوشته‌هاي او املاء مي‌نويسند).
15- املاي پرده‌اي (متن املاء يكي از دانش‌آموزان پاي تخته مي‌نويسد و بقيه‌ي دانش‌آموزان به متن با دقت نگاه مي‌كنند. سپس متن املاي نوشته شده به وسيله‌‌ي پرده‌اي پنهان مي‌گردد و بعد معلم شروع به گفتن همان املاء مي كند و تمامي دانش‌آموزان مي‌نويسند و در پايان پرده كنار مي رود و دانش‌آموزان با توجه به تخته املاي خود را صحيح مي‌كنند).
16- املاء سفره‌اي (دانش‌آموزان به صورت گروهي بر وي سفره‌هاي نايلوني با استفاده از ماژيك وايت‌برد املاء مي‌نويسند).
 
 



تاریخ: سه شنبه 7 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

کتاب آموزش انواع آرایه های ادبی و دستور زبان فارسی از اینجا دانلود کنید .


آموزش دستور زبان فارسی
 



تاریخ: شنبه 4 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

     معرفی پایگاه کیفیت بخشی ادبیات فارسی     


       http://plbq.medu.ir  


                    جهت پی گیری آزمون های آنلاین   و                                             جشنواره ی الگوی تدریس برتر 

                     درسال تحصیلی  92- 93

 




تاریخ: جمعه 3 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 جهت دریافت دفترچه سوالات و پاسخنامه می توانید از لینک زیر استفاده کنید. 

دفترچه سوالات آزمون تشخیصی پایه هفتم

پاسخنامه آزمون تشخیصی

 



تاریخ: دو شنبه 15 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

ماه مهر نزدیک است دلم مدرسه ای می خواهد 
به بزرگی دل خسته ی  این شاگردان 
با صفا مدرسه ای دور ز هر تجدیدی
همه اش جمعه به تعطیلی یک تابستان
مکتبی کاش بسازیم در این نزدیکی 
که در آن کودک دانش نشود سرگردان
یا معلم نکند یسته ده تایی را
تا سر برج دگر قرض برای مهمان
کاش میشد ننویسند به چشمی پر آب 
کودکان بر دل پر خون پدر " بابا نان " 
من نمی دانم اگر باز قطاری باشد 
جامه را مشعل مهری کند آیا دهقان؟
روبهک قالب ناچیز پنیری را باز 
می رباید به فریب از نوک زاغی خوش خوان؟
مرده گاوی که دهد شیر به کوب خانم
بر سر سفره او سر زده آید مهمان؟
فصل باران گهرهای فراوان شاید
رفته از جنگل خوش آب و هوای گیلان
گفته تصمیم گرفته است که امشب کبری
تا کتابش نشود خیس به زیر باران
از قضا گرگ به گله زده است از قصه
تا به فریاد نخندد ز دروغی چوپان
اکرم عاطفه ها گشته سه روزی بیمار
موش بد جنس شبی خورده هما را دندان
" مشق شب گرچه نوشتیم و کتابی خواندیم
مقصد آن است که از این همه باشیم انسان " 



تاریخ: جمعه 29 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

خلاصه ی یاد آوری های فارسی ششم ابتدایی

 

 

برای دانلود اینجا کلیک کنید

DOWNLOAD

 

منبع :شهد ادب


 




تاریخ: دو شنبه 25 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 



درس اوّل : زنگ آفرینش                                   
                                 
 
حکایتِ فصل اوّل :اندرز پدر                               
                        
       
شعر خوانیِ فصل اوّل: جلوه یِ روی خدا      
    

روان خوانی ِ فصل اوّل: ای کمیل                  
    
               

شعر خوانیِ فصل دوم: فرشته ی مهر          
   
 
درس ششم: علم زندگانی                              
           
                        
حکایتِ فصل دوم: دعای مادر                         
                
 
 درس نهم: مرواریدی در صدف                       

شعر خوانیِ فصل پنجم: رستگاری                                

درس دوازدهم: اُسوه ی نیکو                         
              

حکایتِ فصل پنجم: چشمه ی زاینده
     
           

 
با تشکر از همکار گرامی خانم شرافتی مدیر وبلاگ شهد ادب

 

 




تاریخ: دو شنبه 25 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 




      

 




تاریخ: دو شنبه 25 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

کتاب فارسی پایه هفتم  به صورت فصل به فصل و به صورت ورق زن ، جهت استفاده در کلاسهای هوشمند برای شما عزیزان آماده شده است.

 

فصل اول                                         فصل چهارم

فصل دوم                                        فصل پنجم

فصل سوم                                      فصل ششم

فصل هفتم

 




تاریخ: دو شنبه 25 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 




تاریخ: جمعه 22 شهريور 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

دانلود ضرب المثل های فارسی




تاریخ: جمعه 20 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 پاورپوینت "روزمادر"




تاریخ: چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 پاور پوینت "نیایش "




تاریخ: چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 مادر من فقط یک چشم داشت اثر هشت بهشت




تاریخ: چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

باز شناسی کلمات عربی از فارسی

1- کلماتی که دارای حروف ( ث – ح – ص – ض – ط – ظ – ع –  ق )می باشنداکثراً از زبان عربی وارد زبان فارسی شده اند وبرخی نیز کلمه های دخیل دیگری هستند که بااین حروف نوشته شده اند.

نکته 1 : برخی از کلمه هاکه با «ق» نوشته شده اند ترکی یا مغولی می باشند مثل: آقا ، اتاق ، قاشق ، باتلاق،چخماق ،سنجاق ،قربان و...

نکته ۲ : حرف « ث » در زبان های اوستایی وپارسی باستان بوده است وچند کلمه ای از آن باقی مانده است مثل:کیومرث وتهمورث وارثنگ ولی اکنون این حرف درزبان فارسی نیست.

نکته ۳ : با این حال کلمه هایی در زبان فارسی کاربرد دارند که برخی علی رقم فارسی بودن ،وبرخی به دلیل اینکه دخیل وعاریتی هستندوبرخی نیز به دلیل(تعریب) معرب شدن با این حروف نوشته شده اند. مانند: طوطی ، اصفهان ، تهمورث و... برای نمونه به توضیح چند کلمه می پردازیم:

  • پرتقال - جهت جلو گیری ازاشتباه کلمه پرتقال( میوه) ، با« ق » وپرتغال( کشور) با« غ » نوشته می شود.
  • اصطبل- اصل کلمه لاتینی است که درمتون زبان عربی وفارسی به هردو شکل ( اسطبل واصطبل)به کار رفته است.
  • اصفهان- معرب اسپهان می باشد.
  • دهقان- معرب دهگان فارسی است.
  • صد (سَده -100)- جهت جلو گیری ازاشتباه با کلمه ی « سَدّ»به معنی بستن.
  • شصت(60)- جهت جلو گیری ازاشتباه با کلمه ی« شست» به معنی انگشت بزرگ دست وپا.
  • قفس- این کلمه عربی است واصل آن درزبان عربی« قفص»می باشد.
  • ملاقه- این کلمه عربی است واصل آن درزبان عربی« ملعقه»می باشد.

2- کلمه هایی که با نشانه های « ات ، ون، ین » یعنی نشانه های جمع وهمین طور جمع های مکسر عربی هستند . کلمه های مثل : فرامین ، اساتید ، بنادر فارسی هستند وبه غلط به این شیوه جمع بسته شده اند.*

3- کلمه های فاﺀ الفعلی ، عین الفعلی ، لام الفعلی، به عبارت دیگر کلیه کلمه هایی که بر وزن های مصادر ثلاثی مجرد وثلاثی مزید ومشتقات آن ها ساخته شده اند عربی هستند .مثال:

حکم، حاکم،محکوم،محکمه،حکمیت،حکمت،حکیم،احکام،محکم،محاکمه،استحکام،مستحکم ،حکومت

4- همه ی کلمه های تنوین دارعربی هستند.تنوین مخصوص زبان عربی است بنابر این کلمه های« دوماً ،ناچاراً ، گاهاً ،تلفناً » غلط می باشند.*

5- اکثر کلمه های همزه « ﺀ » دار عربی می باشند . چرا که همزه به این شکل(ﺀ) مخصوص زبان عربی است.تلفظ همزه در زبان فارسی درابتدای هجا ( وآغاز کلمه)آن هم به شکل « الف» مثل :( ابر ، اردک ، آب ، ایران ،امروز) نوشته می شود ودر آوانگاری به شکل « ? یا ’ » نمایش داده می شود. **                

بنابر این درکلمه هایی مانند : پایین ، پاییز، زیبایی و... به غلط همزه گذاشته می شود . در اصل این صامت «ی /y/  » است ،همچنین یای میانجی نیز که در حالت ترکیب به آخر  اسم ها اضافه می شودرانباید به شکل همزه نوشت مانند : ( میوﮤ رسیده  که صحیح آن میوه ی رسیده می باشد.)

نکته1 : کلمه « زائو » فارسی است وبه همین شکل نوشته می شود. [گویا مطابق آوانگاری بایدبه شکل        « زااو» نوشته می شده اما ،باتوجه به این که درفارسی همزه در اول هجا به شکل « ا »نوشته می شودبرای جلو گیری از دو« ا ا » همزه با پایه«ﺌ» آورده شده است. ( ؟ ) ]

نکته 2 : بسیاری از کلمه های خارجی درنگارش فارسی به شکل « ﺌ » نوشته می شود : کاکائو، نئون،لائوس،ناپلئون، ژئوفیزیک ، زئوس ،ئیدروژن ، تئاتر، سئانس، رئالیست ، نوئل، سوئد

5- بیشتر کلمه های تشدید دارعربی هستند . هر چند در زبان فارسی نیز علامت تشدید وجود دارد امّا تعداد آن ها انگشت شمار است ودر برخی مواقع می توان آن را حذف کرد ، ولی در مواقعی که اشتباه معنایی بوجود می آید گذاشتن آن لازم است .مانند : کُره (زمین) ، کُرّه (اسب)  -  خورم ( فعل) ، خُرّم (سرسبز) ***

6- کلمه هایی که در آخر« الف مقصوره»دارند ، عربی هستند مانند: حتّی ، عیسی ، مرتضی 

7- کلمه هایی که بر سر آن ها « ال » تعریف وجود دارد.مانند: السلام، الرجال، ذوالجلال ،دارالفنون و....

8- شناخت کلمه های زبان های دیگر: بسیاری از کلمه ها نیز که ظاهراًفارسی می پنداریم کلمه هایی عاریتی ودخیل هستند که اززبان های بیگانه وارد زبان فارسی شده اند وبه دلیل کثرت استعمال جزئی اززبان فارسی شده اندوچه بسیارنداین گونه کلمه ها. برای نمونه چند مورد ذکر می شود:

  • کلمه های زبان روسی : استکان، اسکناس، درشکه،سماور،کالسکه،چرتکه،چمدان و....
  • کلمه های زبان ترکی : باتلاق، آزوقه، اتاق،پرچم،یقه،قاشق
  • کلمه های زبان مغولی: نوکر،اردو، الاغ، بالش،سوغات،آقا،یاغی،ایل ،ایلخان،شلاق و...
  • کلمه های زبان فرانسه : آدرس ، ماشین،گاز،لامپ،نمره ،شانس،پارک،بلیت،ژاندارم، و...
  • کلمه های زبان انگلیسی : اوت،فوتبال،بطری،واگن،ساندویچ ،والیبال
  • کلمه های زبان هندی : انبه،نارگیل،نیلوفر،کافور،کپی،چاپ،جنگل،هلاهل،شالی و...

 




تاریخ: سه شنبه 10 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 

برای نمایش موزه مجازی اینـــجـــــــــــــــــا کلیک نمائید.

 

 



تاریخ: سه شنبه 10 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 
         در رویاهایم دیدم که با خدا گفتگو میکنم 

خدا پرسید: پس تو می خواهی با من گفتگو کنی ؟ 

من در پاسخ گفتم:  اگر وقت دارید 

خدا گفت :     وقـت من بی نهایت اسـت 

پرسیدم: چه چیز بشر تو را سخت متعجب می سازد ؟ 

خدا پاسخ داد:   کـودکیـشـان 

این که آن ها از کودکیشان خسته می شوند و عجله دارند که بزرگ شوند و دوباره پس از

مدت ها آرزو می کنند باز کودک شوند


این که آن ها سلامتی خود را از دست می دهند تا پول بدست آورند و پولشان را از دست

می دهندتا سلامتی از دست رفته را باز جویند 

این که با اضطراب به آینده می نگرند و حال خویش را فراموش می کنند....


یک پاورپوینت بسیارزیبا تقدیم به همه دوستان

گفتگو  با خدا  

دانلود فرمایید




تاریخ: یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 

توصیه می کنم حتما این دو نرم افزار را دانلود کنید .

 

دانلود

      دانلود : نرم افزار ديوان حافظ شيرازي             حجم فايل 1642 KB     




تاریخ: یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 داستانی در مورد ارزیابی عملکرد

(چگونه می توان نظر دیگران را در مورد خود بدانیم؟) 
خواندنی است



 

ارزیابی عملکرد

مغازه دار متوجه پسر بود و به مکالماتش گوش می داد.

پسرک پرسید: خانم، می توانم خواهش کنم کوتاه کردن چمن های حیاط خانه تان را به من بسپارید؟
زن پاسخ داد: کسی هست که این کار را برایم انجام می دهد !

پسرک گفت: خانم، من این کار را با نصف قیمتی که او می دهد انجام خواهم داد!

زن در جوابش گفت که از کار این فرد کاملا راضی است.

پسرک بیشتر اصرار کرد و پیشنهاد داد: خانم، من پیاده رو و جدول جلوی خانه را هم برایتان جارو می کنم.

در این صورت شما در یکشنبه زیباترین چمن را در کل شهر خواهید داشت.

مجددا زن پاسخش منفی بود.

پسرک در حالی که لبخندی بر لب داشت، گوشی را گذاشت.

مغازه دار که به صحبت های او گوش داده بود به سمتش رفت و گفت: پسر...،

از رفتارت خوشم آمد؛ به خاطر اینکه روحیّه خاص و خوبی داری دوست دارم کاری به تو بدهم.

پسر جواب داد: نه ممنون، من فقط داشتم عملکردم را می سنجیدم.

من همان کسی هستم که برای این خانم کار می کند.

آیا ما هم میتوانیم چنین خود ارزیابی از کار خود داشته باشیم؟

 






تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 پاور پوینت درس 20 فارسی دوم

دیدنی است حتما ببنید

 






تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

اکثر ما می دانیم رمان نویسی اروپا با رمان دن کیشوت اثر سروانتس آغاز شده است، اما نمی دانیم رمان نویسی در ایران با کدام کتاب و از کدام نویسنده ، آغاز شده است. اولین رمان فارسی به نوشته آقای شمس لنگرودی، حاجی آقای اصفهانی نام دارد که توسط جیمز موریه درسال 1824میلادی (1204 ه-ش) در لندن به زبان انگلیسی نوشته شده است . رمان بعدها توسط میرزا حبیب اصفهانی از نسخه فرانسه به زبان فارسی برگردانده شده است. داستان درباره، دربار فتحعلی شاه قاجار است و در ان نویسنده سنتهای کهنه جامعه ان روزگار ایران را به رشته تحریر درآورده است. موریه فرستاده انگلستان به ایران بوده که در امضای قرار داد گلستان و عامل سرگردانی اولین گروه بورسیه دانشجویان ایرانی و در تراشیدن هزینه های بالا برای انها نقش بزرگی داشته است.( نخستین گروه دانشجوی در سال 1190 هجری شمسی در زمان فتحعلی شاه بهمت عباس میرزا ولیعهد به لندن اعزام شدند شامل : دو نفر از پسران اشراف آذربایجان به نام های محمد کاظم- پسر نقاش باشی عباس میرزا -و میرزا حاجی بابا افشار بود .که این افراد برای تحصیل در طب و نقاشی به انگلستان فرستاده شدند.)*

آقای دکتر محمد فتوحی - دکتر حبیب الله عباسی قدیمی ترین رمان ایرانی را ستاره گان فریب خورده نوشته فتحعلی آخوندزاده که به زبان ترکی به رشته تحریر درامده است می دانند. اخوندزاده در سال 1191 در نوخای آذربایجان متولد شد اما پدرش ایرانی و از اهالی خامنه بود ، اخوندزاده به مدت طولانی در ایران زندگی کرد و برای همین از اوضاع واحوال مردم آن دوره اطلاع داشت. کتاب در سال هفتم پادشاهی شاه عباس اغاز می شود که ستاره دنباله داری در آسمان می درخشد و منجمان ، ستاره دنباله دار را نشانه مرگ پادشاه می پندارند، یکی از منجامن پیشنهاد می کند در ایام نحسی کسی دیگر بجای شاه بر تخت سلطنت بنشیند که اگر بلایی هم می خواهد نازل شود بر او نازل شود. از این رو از میان محکومین به اعدام یوسف ترکش دوز را انتخاب می کنند و بر تخت پادشاهی می نشانند. به نوشته لنگرودی [ اخوندزاده در این داستان وحشتناک ، که داستان همیشه ایران بوده است، از طرفی رذالت بی حد حاکمرنان مرتجد و بی فرهنگ را بیان می کند، که به خاطر وهمی ابلهانه جان هزاران نفر را به خون می کشانند.] رمان در سال 1253 هجری شمسی از زبان ترکی توسط میرزا جعفر قراجه داغی به فارسی برگردانیده شده است.اولین رمان فارسی که به زبان فارسی نوشته شده است از نظر اقای شمس لنگرودی کتاب شمس و طغرا نوشته محمد باقر خسروی است.

محمد باقر میرزا پسر محمد رحیم میرزا از خانواده قاجاری بود و در 24 ربیع الثانی در سال 1266 در تهران متولد شدف پدرش فرزند محمدعلی میرزا دولتشاه از نوادگان فتعلی شاه است او به نوشته خسروی به تربیت فرزندان خود توجه بسیار داشته،وی در کرمانشاه به تحصیل فارسی، عربی ، علوم ادبی ، منطق ، ریاضیات و معارف اسلامی پرداخت. گاهی شعر می سروده که پدر او را از ان کار منع می کرده. حسینعلی خان ساطان ادیب و دانشور تخلص خسروی را برایش برگزید و گرنه نام خانواده گی اش دولت داد است. بعد از مرگ پدر کفالت مخارج خانواده را بعهد گرفت اما از ادب و افکارعرفانی دور نشد. در اغاز جنگ جهانی اول و ورود انگلیسی ها، روس ها، ترکها به شهر های ایران واغتشاش داخلی باغث شد تا بخاطر برخی از فعالیت هایش به ناچارمدتی خارج از کرمانشاه زندگی کند و سر انجام او را با قول و قرارها به شهر آوردند اما تا رسیدن دستگیر و زندانی شد و به خواست روس ها که می خواستند تا او را به سیستان تبعید کنند اما نظرشان در همدان تغییر کرده و در همان جا در زندان بدی مبحوس شده وی شعرهایی را که نمودار فرار او از دست سپاه روس و پناه بردن به کوه هها است در انجا سروده (در سال 1335 ه-ق). بعد از دو ماه به کمک امیر افخم قره گزلو از زندان ازاد شد اما بعد از رهایی به تهران تبعید شد و تا پایان عمر خود در تهران ماند و در انجا اشعاری برای ادیب المالک فراهانی سرود و ستایش معصوم علی نایب الصدر مولف کتاب طریق الحقایق سرود. در شانزده ربیع اول 1338 ه-ق عمرش به پایان رسید و در ابن بابویه در کنار پیر طریقتش اقا محمد حسن نقاش زرگر به خاک سپرده شد.

شمس و طغرا شامل سه جلد کتاب است که دربرگیرنده داستان عاشقانه و تاریخی دو دلداه به هم می باشد. داستان از اردیبهشت 667 هجری یعنی سال سوم حکومت ابش خاتون عروس هولاگو و اخرین اتابک از سلسله سلغریان و دختر اتابک سعد بن ابوبکر در فارس بوده که در زمان ورود امیر انکیانو فرستاده ایلخان به شهر-شمس و ظغرا رمانی است عاشقانه و به اسم دو قهرمان اصلی کتاب هر سه جلد کتاب در برگیرنده ماجراها و مشکلاتی است که بر سر راه این دو قهرمان بوجود می اید -شمس به همراه پدر برای استقبال از انکیانو - امیر مغول به شیراز می ایند و اتش سوزی در خانه التاجو بهادر سرکرده مغولان که تازه مسلمان شده موجب می شود تا شمس برای کمک که در خانه به دام حریق افتاده اند بهکمک بشتابد و در انجا دختر التاجو بهادر همان طغرا را از آتش نجات می دهد و دلباخته او می شود و چون مغولان از قوانین یاساق ایلخانی پیروی می کردند و دختر به غیر تاجیک نمی دهند اولین مانع برای رسیدت دودلداه به هم بوجود می آید....

آقای احسان عابدی در متن نوشته بازخوانی تاریخ رمان نویسی در ایران کتاب حکایت پیر و جوان به نوشته ناصرالدین شاه (البته در ان نوشته هم ایشان نام نویسنده کتاب را با همراه دلایلی ناصرالدین شاه می دانند اما به نوشته خودشان در اینباره تردید است که نویسنده کتاب عبدالکریم منشی تهرانی منشی خصوصی ناصرالدین شاه باشد اما با اوردن دلایلی نویسنده کتاب را ناصرالدین شاه می دانند.) را اولین رمان فارسی می دانند. کتاب در سال 1501 ه-ش نوشته شده است. البته به کتاب سیاحت نامه ابراهیم بیک نوشته زین العابدین مراغه ای که در سال 1285 نوشته شده اشاره می کند اما با ارائه دلایلی این احتمال را که سیاحت نامه ابراهیم بیگ اولین رمان فارسی می باشد را رد می کند- حکایت پیر و جوان - داستان سه روزی است که شاه تصمیم می گیرد با لباس عامی به میان مردم برود. اولین روز پی کودکی می رود و رفتار او را زیر نظر می گیرد و روز دوم دنبال جوانی می رود و روز سوم به دنبال پیر مردی ...

 



تاریخ: چهار شنبه 4 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 پاورپوینت روان خوانی آن سوی پنجره-فارسی دوم راهنمایی

 






تاریخ: سه شنبه 3 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 قدس -----بیت المقدس


ا


ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 2 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

پیامبر اکرم (ص) در تعریف و عظمت سدرة المنتهی فرموده :
من هنگامی که به معراج برده شدم ٬ وقتی به درخت سدرة المنتهی رسیدم ٬ دیدم که برگهای آن بسیار پهن و بزرگ است ٬ به طوری که هر برگی از آن بر سر امتی سایه افکنده است و میوه های بزرگ و درشتی دارد . و همین که جلوه ای از امر خدا آن را پوشاند به صورت یاقوت و زمرد و مانند آن در آمد . اشاره به « اذ یَغشیَ السِّدْر‌ةَ ما یَغْشی» است ٬ یعنی درخت سدرة المنتهی را چیزی پوشاند که حالا آن چیز ٬ نور یوده یا جلوه ای از عظمت پروردگار خدا می داند .
در روایت دیگری پیامبر اکرم (ص) فرموده : من وقتی به درخت سدرة المنتهی رسیدم با پروردگارم به اندازه « قابَ قَوْسَینِ اَوْ اَدْنی » فاصله داشتم یعنی به اندازه دو قوس یا کمتر از آن .
آری این عظمت سدرة المنتهی را می رساند. مخصوصا که فرموده « جنة المأوی » و بهشت برین هم در کنار آن است .
همچنین پیامبر اکرم (ص) فرمودند : من دیدم که روی هر برگی از برگهای درخت سدرة المنتهی فرشته ای استاده است و مشغول ذکر و تسبیح خداوند است .
لازم به ذکر است که « سدر » اسم جنس است یعنی جنس درخت سدر است و سدرة یعنی یک درخت سدر و « منتهی » یا اسم مکان است یعنی جایی که این درخت در آنجاست و یا به معنای منتهی الیه آسمانهاست ٬ یعنی این درخت در آخرین نقطه آسمانهاست و این معنا با آنچه در حدیث آمده که : سدرة المنتهی در آسمان هفتم است و یا جبرئیل نتوانست جلوتر از آن برود و یا پیامبر در آنجا با خداوند به اندازه دو قوس یا کمتر فاصله داشت سازگارتر است .
البته بعضی هم گفته اند : این درختی است در بهشت برزخی و الله العالم .
می گویند : در کشورهای عربی هم درخت سدر است که درختی است بسیار بلند که بلندی آن به چهل متر می رسد و تا دو هزار سال عمر می کند و سایه ای بسیار سنگین و لطیف دارد ٬ اما عیبی دارد که خاردار است ٬ لذا عربی آمد پیش رسول خدا و عرض کرد : ای رسول خدا ! در قرآن نام درختی خاردار آمده ٬ من فکر نمی کردم در بهشت چنین درختی باشد! حضرت فرمود: آن درخت کدام است ؟ عرض کرد : درخت سدر ٬ که درختی است خاردار . حضرت فرمود : مگر خداوند در قرآن نفرموده : « فی سدرٍ مَخْضودٍ » ۱ یعنی درخت سدر بدون خار! یعنی درخت سدر بهشتی اصلا خار ندارد ٬ بلکه به جای خار ٬ خداوند میوه قرار داده است که هر میوه ای هفتاد و دو رنگ ماده غذایی دارد که هیچ یک شباهتی به دیگری ندارد .۲

۱) سوره واقعه ٬ آیه ۲۸ .
۲) تفسیر المیزان٬ج۱۹ ٬ ص۵۷ـ۴۶ . تفسیر نمونه ٬ج۲۲ ٬ ص ۵۰۱ـ۴۹۵ و ج ۲۳ ٬ ص ۲۲۰ . بحارالانوار ٬ ج۸ ٬ مبحث بهشت .

 برگرفته از وبلاگ«dozakh-atash.blogfa.com»




تاریخ: دو شنبه 2 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

                        [تصویر:  %D8%AC%D8%AF%D8%A7_%DA%A9%D9%86%D9%86%D8...%D9%86.gif]
                در ابتدای فصل هشتم کتاب فارسی سوم راهنمایی دوبیت از شعر اقبال لاهوری آمده است .  در ذیل کل ابیات شعر رو جهت اطلاع شما دوستان اوردم.

چون چراغ لاله سوزم در خیابان شما

ای جوانان عجم جان من و جان شما

غوطه ها زد در ضمیر زندگی اندیشه ام

تا به دست آورده ام افکار پنهان شما

مهر و مه دیدم نگاهم برتر از پروین گذشت

ریختم طرح حرم در کافرستان شما

تا سنانش تیز تر گردد فرو پیچیدمش

شعله ای آشفته بود اندر بیابان شما

فکر رنگینم کند نذر تهی دستان شرق

پارهٔ لعلی که دارم از بدخشان شما

می رسد مردی که زنجیر غلامان بشکند

دیده ام از روزن دیوار زندان شما

حلقه گرد من زنید ای پیکران آب و گل

آتشی در سینه دارم از نیاکان شما


 

 



تاریخ: دو شنبه 2 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

روز اول اردیبهشت بزرگداشت سعدی گرامی باد

 

 

 

این مطرب از کجاست که برگفت نام دوست

 
 

تا جان و جامه بذل کنم بر پیام دوست

 
 

دل زنده می‌شود به امید وفای یار

جان رقص می‌کند به سماع کلام دوست

 

تا نفخ صور بازنیاید به خویشتن

هرکه اوفتاد مست محبت ز جام دوست

 

من بعد از این اگر به دیاری سفر کنم

هیچ ارمغانیی نبرم جز سلام دوست

 

رنجور عشق به نشود جز به بوی یار

ور رفتنیست جان ندهد جز به نام دوست

 

وقتی امیر مملکت خویش بودمی

اکنون به اختیار و ارادت غلام دوست

 

گر دوست را به دیگری از من فراغتست

من دیگری ندارم قایم مقام دوست

 

بالای بام دوست چو نتوان نهاد پای

هم چاره آن که سر بنهی زیر بام دوست

 

درویش را که نام برد پیش پادشاه

هیهات از افتقار من و احتشام دوست

 

گر کام دوست کشتن سعدیست باک نیست

اینم حیات بس که بمیرم به کام دوست

 

 

 

ولادت

سعدی شیرازی، یکی از شاعران توانا و شیرین سخن ایران است. وی در دهه نخستین قرن هفتم هجری در شیراز و در خاندانی که همه از عالمان دین بودند پا به عرصه هستی نهاد. نامش مُشَرَّف الدین یا مُصلحُ الدین است. هنوز کودک بود که از نوازش دست های مهربان پدر بی بهره ماند. در سن جوانی به بغداد رفت و در نظامیه که از دانشگاه های مهم علوم دینی آن زمان محسوب می شد به تحصیل پرداخت و از محضر دو استاد بزرگ «ابن جوزی» و «شهاب الدین سُهروردی» بهره ها گرفت.

مسافرت های طولانی

سعدی، در همان ایام جوانی، ضمن فراگیری علوم دینی، به مطالعه تاریخ و سیره نبوی پرداخت و در فن خطابه و موعظه مهارت یافت. سپس راهی یک سفر طولانی شد که نزدیک سی سال به درازا کشید. وی در این مدت از شهرهای عراق، شام، حجاز، مکه، بیت المقدس، طرابلس و دمشق دیدن کرد. در یکی از این سفرها، در شهر طرابلُس (هم اکنون جزو لبنان است) به دست صلیبیان اسیر شد.

صلیبیان گروهی از مسیحیان بودند که در آن زمان برای اشغال بیت المقدس به آن منطقه لشکرکشی کرده بودند.

اسارت در طرابلس

سعدی، در یکی از سفرهایش به دست صلیبیان اسیر شد. او درباره این واقعه می گوید:

در دمشق، از هم نشینی یارانم ملالتی پدید آمده بود، سر در بیابان قدس نهادم و با حیوانات اُنس گرفتم تا وقتی که اسیر فرنگ شدم. در خندق طرابلُس مرا همراه با یهودیان به کار گِل (و بنایی) واداشتند، تا آن که یکی از رؤسای شهر حَلَب که سابقه آشنایی میان ما بود مرا بشناخت و گفت:ای فلان! این چه حالت است؟ گفتم چه بگویم؟

پای در زنجیر پیش دوستان بِهْ که با بیگانگان در بوستان

بر حالت من رحمت آورد و با پرداخت ده دینار از قید اسارت خلاصم کرد و با خود به حلب برد.

بازگشت به شیراز

سعدی پس از 30 سال دوری از وطن و سیر در آفاق و انفُس و گردش های علمی و معنوی، سرانجام به شیراز بازگشت و حاصل تجربیات و مطالعات خود را به رشته تحریر درآورد. او ابتدا در سال 655 کتاب کم نظیر بوستان را در ده باب به نظم درآورد و سپس در سال 656 کتاب گلستان را به نثر مُسجَّع و آهنگین تدوین کرد. این دو کتاب از شاهکارهای ادب فارسی است که تاکنون کسی نتوانسته همانند آن کتابی تألیف کند.

ستایش پروردگار

سعدی در دیباچه گلستان با نثر دلنشین و آهنگین خود این گونه به ستایش پروردگار می پردازد.

«منت خدای را عزوجل، که طاعتش موجب قربت است و به شکر اندرش مزید نعمت، هر نفسی که فرو می رود مُمِدّ حیات است و چون بر می آید مفرّح ذات؛ پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب.

از دست و زبان که به درآید کز عهده شکرش به در آید
بنده همان به که ز تقصیر خویش عذر به درگاه خدای آورد
ورنه سزاوار خداوندی اش کس نتواند که به جای آورد

نعمت های پروردگار

سعدی، در دیباچه گلستان، بعد از ستایش پروردگار از نعمت های او این چنین سخن می گوید: باران رحمت بی حسابش همه را رسیده و خوان نعمت بی دریغش همه جا کشیده.

دوستان را کجا کنی محرومتو که با دشمنان نظر داری
ای کریمی که از خزانه غیب گبر و ترسا وظیفه خورداری
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری
همه از بهر تو سرگشته و فرمانبردار شرط انصاف نباشد که تو فرمان نبری

ستایش پیامبر و اهل بیت او

سعدی در دیباچه گلستان پس از ستایش پروردگار، با چند جمله کوتاه و پرمعنا به ستایش پیامبر گرامی اسلام می پردازد و سپس با یک بیت که آن را به عربی سروده، بر محمّد و آل او درود می فرستد، و بدین گون، محبت خود را به این خاندان ابراز می دارد:

بَلَغَ العُلی بِکَمالِهِ، کَشَفَ الدُّجی بِجَمالِهِ حَسُنَتْ جَمیعُ خِصاله، صلّوا عَلَیْهِ وَ الِهِ

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با کمال خود به اوج رسید و تاریکی جهل و نادانی را با نور جمال معرفت خود زائل کرد، اخلاق او، همه نیکوست؛ [پس] بر او و اهل بیت او درود بفرستید.

غنیمت شمردن عمر

سعدی، در کتاب گلستان، در اشعاری زیبا، غنیمت شمردن عمر گران بها را این چنین گوشزد می کند:

هر دم از عمر می رود نفسی چون نگه می کنم نماند بسی
ای که پنجاه رفت و در خوابی مگر این پنج روزه دریابی
خجل آن کس که رفت و کار نساخت کوس رحلت زدند و بار نساخت
خواب نوشین بامداد رحیل باز دارد پیاده را ز سبیل
هر که آمد عمارتی نو ساخت رفت و منزل به دیگری پرداخت
نیک و بد چون همی بباید مُرد خُنُک آن کس که گوی نیکی بُرد
برگ عیشی به گور خویش فرست کس نیارد ز پس، تو پیش فرست

تالیف گلستان

سعدی، درباره انگیزه نوشتن کتاب گلستان چنین گفته است. پس از غصه خوردن بر عمرم که بیهوده تلف شده بود، مصلحت چنان دیدم که گوشه گیری انتخاب کنم و دیگر سخن نگویم تا آن که یکی از دوستان قدیم، از در درآمد، هرچه با من شوخی کرد جوابش را ندادم و سر از زانوی تعبّد برنگرفتم، رنجیده نگه کرد و گفت:

کنونت که امکان گفتار هست بگو ای برادر به لطف و خوشی
که فردا چو پیک اجل در رسد به حکم ضرورت زبان در کشی

یکی از دوستان به او گفت: سعدی قسم یاد کرده که دیگر سخن نگوید. او در پاسخ گفت: خلاف راهِ درست است که ذوالفقار علی در نیام باشد و زبان سعدی در کام.

زبان در دهان ای خردمند چیست کلید درِ گنج صاحب هنر
چون در بسته باشد چه داند کسی که جوهر فروش است یا پیله ور

سعدی، بعد از شنیدن این سخنان، قلم به دست گرفته و شروع به تالیف گلستان می کند.

گلستان سعدی

گلستان سعدی، هشت باب دارد، سعدی در این باب ها یک دوره آداب معاشرت و اخلاق و معارف دینی را با بیانی زیبا و دل انگیز و به صورت داستان هایی آموزنده و شیرین، همراه با اشعاری کوتاه و دلنشین، آورده است. باب اول گلستان، در سیرت پادشاهان نام دارد. سعدی در این باب با بیانی ملایم و نرم و غیرمستقیم به نصیحت پادشاهان پرداخته و یک دوره آداب حوکمت داری و روش برخورد با مردم را به آنها می آموزد. این باب از 41 داستان کوتاه و شیرین تشکیل شده است.

حکایت اول از گلستان سعدی

گلستان سعدی با این حکایت آغاز می شود:

شنیدم پادشاهی به کشتن اسیری اشارت کرد، اسیر بیچاره در آن حالت ناامیدی، مَلِک را دشنام داد، که گفته اند: هر که دست از جان بشوید، هرچه در دل دارد بگوید. مَلِک پرسید چه می گوید؟ یکی از وزیران پاک نهاد گفت:ای پادشاه می گوید: والکاظمین الغَیظ و العافینَ عَنِ الناس؛ نیکوکارانی که خشم خود را فرو می نشانند و از گناه مردم می گذرند.

وزیر دیگر که این سخن شنید، گفت: درست نیست که در محضر پادشاه جز به راستی سخن بگویم. این اسیر مَلِک را دشنام و ناسزا گفت. ملک، روی از این سخن درهم آورد و گفت: آن دروغ وی پسندیده تر آمد مرا از این راست که تو گفتی؛ زیرا در آن مصلحتی بود و بنای این بر بدسرشتی، و خردمندان گفته اند: دروغی مصلحت آمیز بِهْ که راستی فتنه انگیز.

حکایت نوزدهم از گلستان سعدی

سعدی در حکایت نوزدهم گلستان، مردم و پادشاهان را از کوچک ترین ظلم و ستم بر دیگران نهی می کند و می گوید:

آورده اند که انوشیروان (عادل) را در شکارگاهی صید کباب کردند ونمک نبود. غلامی به روستا رفت تا نمک آرد. نوشیروان گفت: نمک به قیمت بِستان تا رسمی نشود. (یعنی نمک را به بهای روز بخر نه کمتر، تا آیین نادرستی باب نشود و ده خراب نگردد) گفتند: این مقدار کم، چه زیانی در پی دارد؟ گفت: بنیاد ظلم در جهان، اول اندکی بوده است هر که آمد مقداری بر آن افزود تا بدین درجه رسیده است.

اگر ز باغ رعیت مَلِک خورد سیبی برآورند غلامان او درخت از بیخ

عزت نفس

سعدی در حکایات خود، مردمان را به داشتن طبع بلند و دست یافتن به عزت نفس توصیه می کند او این معنا را در حکایتی زیبا، چنین آورده است:

دو برادر یکی خدمت سلطان کردی و دیگری به زور بازو نان خوردی، تا این که روزی برادر توانگر به برادر فقیر می گوید:

چرا خدمت سلطان نکنی تا از مشقت کار کردن برهی؟ و برادرش پاسخ می دهد: تو چرا کار نکنی تا از مذلت خدمت، رهایی یابی؟ که خردمندان گفته اند: نان خود خوردن و نشستن، بِهْ که کمر به خدمت سلطان بستن.

عمر گرانمایه در این صرف شد تا چه خورم صیف و چه پوشم شتا
ای شکم خیره به نانی بساز تا نکنی پشت به خدمت دو تا

باب دوم گلستان

باب دوم گلستان سعدی، «در اخلاق درویشان» نام دارد، سعدی در این باب با بیان 48 حکایت کوتاه و شیرین، اخلاق و آداب برخورد با دیگران را به مردم می آموزد. مثلاً در اولین حکایت این باب، مردم را از سوء ظن و بدگمانی به دیگران باز می دارد، سعدی می گوید:

شخصی به مرد پارسایی گفت: نظر تو درباره فلان شخص چیست که دیگران درباره او بد می گویند؟ گفت: بر ظاهرش عیب نمی بینم و در باطنش غیب نمی دانم.

هر که را جامه پارسا بینی پارسا دان و نیکبخت انگار
ور ندانی که در نهانش چیست محتسب را درون خانه چه کار

نهی از خودپسندی

سعدی در حکایت هفتم از گلستان، با زبانی ساده و شیرین مردم را از غیبت کردن و نیز از عبادتی که خدای ناخواسته منجر به غرور و خودخواهی گردد نهی کرده است:

یاد دارم که در ایام طفولیت، متعبد بودمی و شب خیز، اهل زهد و پرهیز، شبی در خدمت پدر رحمة اللّه علیه نشسته بودم همه شب دیده بر هم بسته و مُصْحَف عزیز بر کنارگرفته و طایفه ای گرد ما خفته، پدر را گفتم: از اینان یکی سر بر نمی دارد که دوگانه ای بگزارد، چنان خواب غفلت برده اند که گویی نخفته اند که مرده اند، گفت: جان پدر، تو نیز اگر بخفتی بِهْ از آن که در پوستین خلق افتی.

نبیند مدعی جز خویشتن را که دارد پرده پندار در پیش
گرت چشم خدا بینی ببخشند نبینی هیچ کس عاجزتر از خویش

احترام به پدر و مادر

سعدی در حکایتی مردم را به احترام و خدمت به پدر و مادر فرا می خواند و از این که روزی از روی نادانی بر سرِ مادر خود فریاد کشیده است اظهار شرم می کند و می گوید:

وقتی به جهلِ جوانی، بانگ بر مادر زدم. دل آزرده به کنجی نشست و گریان همی گفت: مگر خُردی فراموش کردی که درشتی می کنی

چه خوش گفت زالی به فرزند خویش چو دیدش پلنگ افکن و پیلتن
گر از عهد خردیت یاد آمدی که بیچاره بودی در آغوش من
نکردی در این روز بر من جفا که تو شیرمردی و من پیرزن

در فضیلت قناعت

باب سوم گلستان سعدی، «در فضیلت قناعت» نام دارد، او در این باب 28 حکایت از قناعت آورده است و نتیجه آن را عزت نفس، کرامت و بلند طبعی دانسته است:

حاتم طایی را گفتند، از تو بزرگ همت تر در جهان دیده ای یا شنیده ای؟ گفت: بلی، روزی چهل شتر قربان کرده بودم، پس به گوشه صحرایی به حاجتی برون رفته بودم. خارکنی را دیدم پشته فراهم آورده. گفتمش: به مهمانی حاتم، چرا نروی که خلقی بر سفره او گرد آمده اند. گفت:

هر که نان از عمل خویش خورد منّت حاتم طایی نبرد

من او را به همت و جوانمردی از خود برتر دیدم.

شکر خدا

سعدی در حکایتی از گلستان، انسان را به شکرگزاری بر آن چه دارد فرا می خواند:

«هرگز از دور زمان ننالیده بودم و روزی از گردش آسمان درهم نکشیده، مگر وقتی که پایم برهنه مانده بود و استطاعت پای پوشی نداشتم به مسجد جامع کوفه درآمدم دلتنگ، یکی را دیدم که پای نداشت، سپاس حق به جای آوردم و بر بی کفشی صبر کردم.

غلبه بر هوای نفس

سعدی با داستانی کوتاه پند می دهد که انسان در هنگام خشم باید بر خویشتن مسلط باشد و خشم خود را فرو برد، در این حکایت آمده است:

یکی از صاحبدلان، زور آزمایی را دید به هم برآمده و کف در دهان آورده. گفت: این را چه حالت است؟ گفتند: فلان، دشنام دادش. گفت: این فرومایه هزار مَنْ سنگ برمی دارد و طاقت سخنی نمی آرد.

این حکایت سعدی، یادآور این سخن پیامبر صلی الله علیه و آله است وقتی که آن حضرت از راهی می گذشت، جمعی را دید که در اطراف مردی حلقه زده اند، پرسیدند: چه خبر است؟ گفتند یا رسول اللّه مردی زورمند و توانگر است و سنگی بدین بزرگی را برمی دارد. فرمود: شجاع و زورمند کسی است که بر هوای نفس خود چیره شود.

سعدی از نگاه خاورشناسان اروپایی

از حدود 300 سال پیش که خاورشناسان اروپایی با ادبیات مشرق زمین آشنا شده اند، با اشتیاق فراوان، به ترجمه این آثار پرداخته اند: از جمله این آثار که تاکنون به دست شصت خاورشناس ترجمه شده و حدود شصت بار نیز تجدید چاپ شده، کتاب گلستان سعدی است.

«گارسین دِتاسی» خاورشناس غربی می گوید: «سعدی از مهم ترین نویسندگان ایرانی است که نزد عموم مردم اروپا شهرت دارد.»

برخی از نویسندگان اروپایی که آثار سعدی را ترجمه کرده اند عبارتند از:

فِردریش اُکسین باخ (به زبان آلمانی)، ژانیتوس (به لاتین)، اولئاریوس (به آلمانی)، سولیوان اِشتیفن (به انگلیسیی)، دِفْرِمِری (به زبان فرانسه)، نازاریانْتس (به روسی) و کازیمرسْکی (به لهستانی)

تاثیرپذیری نویسندگان اروپایی از سعدی

پس از آشنایی کشورهای غربی با آثار اندیشمندان شرقی و به خصوص نویسندگان ایرانی، هر کدام خواسته یا ناخواسته از این آثار تاثیر پذیرفته و داستان هایی شبیه به آن پدید آورده اند «فِدر» نویسنده مشهور اروپایی، داستانی بدین مضمون دارد: شخصی شیشه ای خالی در راه می یابد و پس از آن که آن را می بوید می بیند بوی عطر می دهد و نتیجه می گیرد که این شیشه به خاطر همنشینی با عطر، خوشبو و عطرآگین شده است. انسان پس از خواندن این داستان، بی درنگ به یاد شعر معروف سعدی می افتد:

گِلی خوش بوی در حمام روزی رسید از دست محبوبی به دستم
بدو گفتم که مشکی یا عبیری که از بوی دلاویز تو مستم
بگفتا من گِلی ناچیز بودم ولیکن مدتی با گل نشستم
کمال همنشین در من اثر کرد وگرنه من همان خاکم که هستم

تاثیر ویکتور هوگو از سعدی

«ویکتور هوگو» یکی از نویسندگان اروپایی است که از داستان های سعدی تاثیر پذیرفته است. این نویسنده مشهور فرانسوی در داستانی می گوید: گوشه خلوت کنار دریا و نغمه امواج کف آلود، در پیشگاه عظمت آفرینش به آهنگ خدایی ترنم می کنند. هوگو در این داستان، صدای امواج دریا را تسبیح خداوند می داند. و انسان را به یاد حکایتی زیبا از سعدی می اندازد که: یاد دارم که شبی در کاروانی همه شب رفته بودم و سحر در کنار بیشه ای خفته.

اهل دل و شوریده ای که در آن سفر همراه ما بود، نعره ای برآورد و راه بیابان گرفت و یک نفس آرام نیافت. چونروز شد گفتمش آن چه حالت بود؟ گفت:

بلبلان را دیدم که به ناله درآمده بودند از روی درخت و کبکان از کوه و غوکان در آب و بهایم از بیشه، اندیشه کردم که مروّت نباشد همه در تسبیح و من به غفلت خفته

دوش مرغی به صبح می نالید عقل و صبرم ببرد و طاقت و هوش
یکی از دوستان مخلص را مگر آواز من رسید به گوش
گفت باور نداشتم که تو را بانگ مرغی چنین کند مدهوش
گفتم این شرط آدمیت نیست مرغ تسبیح گوی و من خاموش

بنی آدم اعضای یک پیکرند

یکی از اشعار سعدی، که شهرتی جهانی یافته است، شعری زیباست با این آغاز «بنی آدم اعضای یک پیکرند»، این شعر هم اینک بر سر در سازمان ملل، خودنمایی می کند تا همه جهانیان را به تفکری ژرف وا دارد.

بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی

سعدی (علیه الرحمه) مضمون این شعر زیبا را از پیامبر گرامی اسلامی صلی الله علیه و آله گرفته است که فرموده اند: مردم مانند یک پیکرند چون عضوی بیمار گردد و ناله کند همه پیکر مانند آن به بیداری و تب مبتلا می گردند.

 




تاریخ: شنبه 31 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی